(خطر لو رفتن داستان)

فیلم خط ویژه فیلمی که در ژانر اجتماعی قصد دارد برخی مسائل مبتلا به جامعه ما و بالاخص مشکل فقر را که در جامعه ما ، مشکل کوچکی هم نیست مطرح کند .

داستان از آنجا شروع می کند که دو جوان با در دست داشتن مدارک در کنار رئیس بانک از او درخواست وام میکنند و ایشان هم به دلیل نداشتن ضامن از دادن وام به دو جوان امتناع می کند. که با درگیری این دو جوان و مدیر قائله تمام می شود و دست جوانان از وام کوتاه می ماند وطلب کاران به دنبال پاس کردن چک هایشان می افتند.

از سوی دیگر خانواده ای 3 نفره (خواهر ، برادر و شوهر خواهر ) که وضعشان چندان بد و اسف بار نیست از انتقال وامی ده میلیاردی به یک آقازاده که در فیلم به "آدم متصل" تعبیر می شود با خبر می شوند . و در پی این بر می آیند که با هک سیستم بانکی که توسط برادر انجام خواهد شد این پول را به حساب خود واریز کرده و از کشور خارج شوند. ولی در هنگام  وارد کردن شماره حساب با یک اشتباه ، تمام این ده میلیارد به حساب مشترک جوانان بدهکار ریخته می شود و ادامه ماجرا. . . . . . .

اما برخی مسائل در فیلم مطرح شده اند که باید نکاتی در مورد آن ها گفته شود تا بیننده ای که مجذوب ریتم تند و هیجانی و ساخت خوب فیلم شده است ودلش را از خنده گرفته از آن ها غافل نشود.در این فیلم مبانی دینی مانند رزق و روزی حلال بی‌ارزش جلوه داده می‌شود ، به طوریکه هنگامیکه چند بار در فیلم از مشروع نبودن فیلم سخن گفته می شود پاسخی مثل :" این پول مردمه که تو بانکه ، ما هم مردمیم " شنیده می شود یا در اواخر فیلم که تصمیم می گیرند که پول ها را بین مردم فقیری که از فقرشان اطلاع دارند پخش کنند (البته هنگامی که از نرسیدن این پول ها به خودشان اطمینان پیدا کرده اند.) گویی رابین هودی پیداشده و مبلغی پول حرام در دامن مردم از همه جا بی خبر گذاشته ورفته. از دیگر مبانی دینی که در فیلم بی ارزش جلوه داده می شود فحاشی و مسخره کردن  است که جزء لاینفک رفتاری نشان داده می‌شود، به طوری که انگار دیگر کسی نیست که رفتاری مؤدبانه و خالی از این رفتارها داشته باشد.

نکته دیگری که در این فیلم خیلی درشت به آن اشاره می شود و از دید منتقدان دینی مغفول مانده این است که این فیلم  به راحتی حریم محرم و نامحرمی را می‌شکند و چند نامحرم مجرم و غریبه، بدون رودربایستی شب را در یک خانه اقامت می‌کنند و خیلی راحت بدون رودربایستی و حیا با هم همکلام می شوند و  قبح این روابط و دوستی‌ها به این طریق ریخته می‌شود!

اما جدای از این اشکالات بزرگی که در فیلم نمایان بوده از ویژگی‌های مثبت این فیلم به لحاظ محتوایی می شود به این مسئله نگاه کرد که فیلم توانسته بود آسیب‌شناسانه  به موضوعات اجتماعی و تلخی مانند فقر، بیکاری  و اختلاس را به گونه‌ای با طنزی نهفته درآمیزد که مخاطب پس از پایان فیلم با نوعی احساس رضایت از سالن خارج شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این فیلم آن بود که به سرانجام نرسیدن نقشه شخصیت‌های مجرم این داستان را به عنوان پایانی تنبیهی برای آنها قرار داده بود و از آن مهم تر به حقیقتی تلخ در مورد سیستم اداری و انتظامی ما که هیچ وقت " آدم متصل ها " و "آقازاده ها " گرفتار بند نمیشوند با ضابطه ها بیرون می مانند اشاره کرده بود.

در کل اگر خوش بین باشیم کارگردان میخواسته فیلمی با طنزی تلخ که به موضوعات اجتماعی و فقر و اثراتی که  آن بر جامعه و افراد می گذارد بپردازد که می توان گفت به هدفش رسیده ولی از نقاط منفی فیلم هم نباید گذشت چرا که عدم عکس العمل به این گونه مسائل در فیلم ها باعث تولید و ساخت فیلم هایی هنجارشکن تر خواهد شد.