فیلم طبقه حساس فیلمی است طنز که با دستمایه قرار دادن موضوع تکراری تعصب خشک و غیرت بی جا سعی در نقد و تقبیح این خصلت افراد دارد.

قصه فیلم ، قصه مردی میانسال و بازاری است که در اوایل فیلم همسرش فوت می کند. بعد از مرگ همسر ، او به سفری به چین میرود که در برگشت متوجه دفن شدن مردی غریبه در طبقه اول قبر همسر خود می شود که باعث به وجود آمدن کشمکش هایی در موقعیت هایی مثلا طنز بین خانواده های دو متوفی می شود و ....  .

فیلم طبقه حساس کلاً نه بازی درخشانی دارد، نه فیلمنامۀ منسجم و نه حتی کارگردانی حساب شده‌ای در قد و قامت کمال تبریزی ، بلکه یک اثر نهایتاً معمولی است که با شوخی‌های کلامی که گاهی به ابتذال نزدیک می‌شود، سعی دارد تا بیننده را با خود همراه کند. جدای از شوخی‌های جنسی اعم از کلامی و تصویری فیلم، نشان دادن تصویری خاص از قشر مذهبی و متدین جامعه امری نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. آقای تبریزی در فیلمش تصویری از خانوادۀ مذهبی سنتی ارائه کرده است که این قشر را در نظر مخاطبان فرصت‌طلب، سودجو و نان به نرخ روزخور معرفی می‌کند. طیفی که گویی بحث غیرت روی ناموس آن هم به شیوۀ افراطی و مذبوح آن تنها در ایشان وجود دارد و افراد دیگر جامعه هیچ احساس غیرت و تعصبی نسبت به نوامیس خود ندارند. آقای تبریزی آن چنان در بسط این مفهوم افراط کرده است که تصویری ناپسند از غیرت و تعصب در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و حتی ممکن است این نگاه موجب بدبینی مردم نسبت به عقاید و افکار مذهبی و افرادی با چنین عقیده‌هایی گردد

پرداختن به موضوعاتی ار این دست و ساخت فیلم هایی این چنین در نگاه اول امری مثبت و کاری دغدغه مند به نظر می رسد ولی اشکال کار آنجا به چشم می آید که سازنده اثر با افراط در نقد خود از این خصلت ، اصل صفت انسانی غیرت را زیر سوال برده و همانند فیلم هایی که در شبکه های فارسی زبان ماهواره ای پخش می شوند به تدریج حیا را از برده و صیانت از ناموس را حسادت جنسی معرفی می‌کند . این گونه فیلم ها با همراه کردن مخاطب با خود باعث به وجود آمدن ضد فرهنگ غیرت و در پس آن ضد فرهنگ حجاب می شوند. برای مثال وقتی در جای جای فیلم مخاطب با حساسیت های پدر خانواده در قبال حجاب دخترانش رو برو می شود رفتاری با تمسخر نسبت به رفتار پدر خانواده از خود نشان می دهد گویی اصلا نباید به بی حجابی عکس العمل نشان داد! اما اوج واکنش های مخاطب زمانی است که با پیشنهاد بی شرمانه مرد غیرتمند فیلم ! به زن شوهرمرده فیلم مواجه می شود و آنجاست که عکس العمل ها و برداشت هایی که از این صحنه می کند چیزی نیست جز تصنعی و ریا کارانه بودن رفتار مردانی که ادعای صیانت از ناموس را دارند . فیلم هایی که به این موضوع پرداخنه اند در این چند سال اخیر کم نبوده اند ولی متاسفانه تقریبا غالب این فیلم ها در پرداختن به چنین موضوعی بسیار ضعیف عمل کرده و باعث به وجود آمدن عکس العمل های منفی نسبت به موضوع فیلم خود در بین مخاطب ششده اند و در آخر چه زیبا فرموده امام صادق (علیه السلام ):

همانا خداوند تبارک و تعالی با غیرت است و مردان غیور را دوست دارد و از همین رو، زشتى ها را چه آشکار و چه پنهان حرام کرده است.

کافى(ط-الاسلامیه) ج5، ص 535 و 536 ، ح1

-------------------------

پ.ن: تیتر برگرفته از نقد مسعود فراستی است.