حکایت ما و انسان های دوره ما هم حکایت جالبی است . . .

در هفته ای که گذشت چند اتفاق افتاد که همه اینها در اصل موضوع هیچ ارتباطی  با هم نداشتند اما حاشیه هایی که برای این اتفاقات رخ داد دارای شباهت هایی بود که جالب است برایتان بگویم.

اولین اتفاق ، ماجرای اکران فیلم رستاخیز و اعتراض هایی بود که به این فیلم شد، سابق بر این وقتی فیلم مورد داری وارد سینما می شد ، پس از اکران دوستان همیشه معترض پشت درب سینما ها و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و از این جور جاها صف می کشیدند و تحصن می کردند ( با اینکه مشخص بود هشتاد درصد این بزرگواران آن فیلم را ندیده اند ، ولی چون بعد از اکران بود نمیشد به آنها خرده گرفت که آی فلانی تو که فیلم را ندیده ای چرا اعتراض می کنی؟) اما قصه تلخ این فیلم جایی است که هنوز فیلم اکران نشده به وسیله شبکه های مجازی و همچنین روش سنتی اعتراض خیابانیشان چنان فشاری به این فیلم وارد می کنند که انگار امام حسین درکربلا تنها مانده و اینها تنها فداییان ارباب هستند ! حال جالب اینجاست که همین چند ماه پیش وقتی فیلم های ساختارشکنی مثل قصه ها اکران شد صدای اعتراض هیچ یک از عزیزان در نیامد! آخه جناب با غیرت که با شنیدن اسم فیلم رستاخیز رگ گردنت از هفت جا به پوستت فشار وارد می کند آیا میدانی که حق با باطل تنها چهار انگشت فاصله دارد ؟ تو که فیلم را ندیده ای و عمرا اگر بیشتر از یک پیام تلگرامی درباره اش خوانده باشی چرا اعتراض می کنی ؟ جنابعالی آیا می دانی که با این کار شما ریسک و هزینه ساخت فیلم های ارزشی دو چندان می شود ؟ پس زین پس بی جا میکنی که به ساخت فیلم های زرد و دختر پسری همیشگی سینما اعتراض کنی و هی غر بزنی که ای بابا نمی شود با خانواده یک سینما رفت!  آقای مداح معروف که فرموده ای اگر این فیلم اکران شود کفن پوش به خیابان می آیم و چنین و چنان می کنم بهتر نیست اول به ملودی مداحی هایتان برسید تا عوام به شما دیسکو ندهند ؟

اما قصدم بیانیه نوشتن به این صورت نبود چه کنم که واقعا دلم از این جماعت نفهم به اصطلاح ارزشی بدجوری پر بود....

میخواستم درمورد جو زدگی بنویسم  و حکایت این روزهای کشورمان که نمونه اش را در بالا گفتم . . .

 

اما نمونه دیگری از جو زدگی که در هفته پیش رخ داد رونمایی از کلیپ جناب امیر تتلو به اسم "انرژی هسته ای " بود که با فضایی متفاوت از آهنگ های قبلی منتشر شد ، اینکه کلیپ را چه کسی خوانده و یا با چه مضمونی خوانده به شخص بنده ارتباطی ندارد . مشکل من با آن دسته از سایت ها و البته افرادی هست که ادعای ارزشی بودن دارند و هرجوون با موهای ژیگول را ضد انقلابی و منحرف و فریب خرده می دانند اما با سرعت نور اقدام به تبلیغ این کلیپ و گذاشتن لینک دانلود در صفحه ها ی خودشون کردند. خب جوگیری این افراد از اقدامشون کاملا واضحه اما نکته ای که باعث شد که عمل آنها مورد توجه قرار بگیره قبح زدایی و بی توجهی به اهمیت فرهنگی یک موسیقی ضد ارزشی مثل "رپ" هست ، ناگفته نماند خود خواننده و رفتار وسکناتش به اندازه کافی مخرب هست که باعث جلوگیری از تبلیغ آن شود . اما چه کنیم که این بزرگواران خودشان از سردمداران جوگیری در کشور هستند.

 

اما سومین اتفاق و شاید مهمترینشان که در هفته گذشته رخ داد، توافق وین بود که بعد از حدود دوازده سال بر منازعات هسته ای کشور پایان داد (امیدوارم که بر صنعت هسته ای پایان نداده باشه ) . اینبار هم اصل موضوع مد نظر نیست و میخواهم توجه کنم به حاشیه های این توافق که کم و بیش از کلیات این حاشیه ها و بزن و برقص و بکوب مردم جو گیر ما که حتی بندی از هیچ یک از توافق نامه های ژنو و لوزان و وین رو نخوانده اما به خیابان آمده و زنده باد ظریف فریاد می زند . تاریخچه این قصه ها و از این دست اتفاقات شاید به قدمت مدرنیزه شدن  کشور ما باشد ، اما آنچه که بیشتر از یک حاشیه مورد توجه من قرار گرفت قرار دادن عکس فرزند انقلاب جناب ظریف در کنار تصویرشخصی که به قول امام رحمه الله به اسلام سیلی زد دکتر مصدق است ! اتفاقی که هم می شود از آن تعبیر به یک غرض ورزی کرد و هم می توان دریک نگاه خوشبینانه در حلقه همان جو زدگی های غم انگیز همیشگیمان جایش داد . برای آنها که نمی دانند می گویم : اگرچه ملی شدن صنعت نفت به اسم دکتر مصدق تمام شد ، اما مصدق همانیست که با کمک آمریکایی ها توانست مثلا صنعت نفت را ملی کند اما چند ماهی نگذشت که همان آمریکایی هایی که با آنها روی هم ریخته بود بر ضدش کودتا کردند و دولتش را به قهقرا بردند! دوست عزیزی که عکس فرزند انقلاب را در کنار این شخص می گذاری! احتمالا از تاریخ چیزی نمی دانستی ، اما اگر ذره ای و فقط ذره ای نیت این را داشته باشی که عاقبت دولت جمهوری اسلامی همانند دولت مصدق بشود و آمریکا بتواند ذره ای به مرزهای ما نزدیک شود بهتر است بهت بگویم که به فرموده رهبرم هیچ وقت مبارزه با استکبار وخصوصا آمریکای عزیز تو برای ما تمام نخواهد شد.