کمتر از یک هفته از سفر چند ساعته رییس جمهور به شهر سمنان می گذرد و همچنان بنرهای تبلیغاتی که توسط ادارجات دولتی و بالاخص «ستاد استقبال مردمی از رییس جمهور» نصب شده بودند در سطح شهر باقیست. هر چند تعداد این بنرها و خوشامدگویی ها بسیار زیاد بود و گاها بوی چاپلوسی از آنها به مشام می رسید اما هرگز استقبال و حضور مردم در شان رئیس جمهوری که قدم به زادگاهش گذاشته بود نبود. برای اینکه دلایل این نوع استقبال عجیب و کم سابقه را بهتر مورد واکاوی قرار دهیم بهتر است به اتفاقاتی که قبل از سفر رییس جمهور به سمنان افتاد نگاهی بیاندازیم.

ادامه مطلب 

1. اواخر مهرماه سال 94 همراه بود با سفر دکتر روحانی به استان مازندران که بنا به گفته نوبخت با استقبال بسیار پرشور مردم همراه بود، ساعاتی پس از این اظهارنظر، عکس ها و ویدیو های این سفر به سرعت در شبکه های اجتماعی  و پیام رسان دست به دست شدند که ناقض اظهارات سخنگوی دولت بود و نقل دیگری را از میزان استقبال مردم از رییس جمهور داشت. پس از این اتفاق  استاندار مازندران در اقدامی عجیب، حسن نژاد مدیرکل سیاسی استانداری را برکنار کرد.


2. در چهارم آبان ماه 94 علی اصغر احمدی دبیر و قائم مقام ستاد کاروان تدبیر و امید از سفر این کاروان به استان سمنان در 20 آبان خبر داد و بنرها و تابلوهای خوش آمدگویی که حدودا 10 از روز قبل از موعد حضور رییس جمهور در سمنان، نصب شده بودند صحت و سقم این خبر را تایید می کردند. اما در 12 آبان محمد وکیلی(استاندار وقت سمنان) در گفتگو با ایرنا از لغو شدن سفر رییس جمهور به دلیل "پیش بینی آب وهوایی و احتمال شرایط نامناسب جوی" خبر داد. اما به نظر می‌رسید در آن مقطع تشریفات و آمادگی کافی برای انجام این سفر وجود نداشت و با تصمیم دفتر رئیس جمهور سفر مذکور لغو شده بود.


3. 26 آبان ماه و بعد از لغو سفر حسن روحانی به سمنان محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی و نماینده 4 دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان استاندار انتخاب و محمد زند وکیلی که در همین دولت به عنوان استاندار انتخاب شده بود پس از 25 ماه از این سمت برکنار شد. این برکناری در حالی اتفاق افتاد که فقط 3 ماه به انتخابات مجلس مانده بود و تغییرات در سطح استاندار، به عنوان مسئولان اصلی برگزاری انتخابات در هر استان، امری نامعقول و غیرعادی تلقی می شد.


4. 19 فروردین ماه 95 احمدی نژاد برای سخنرانی در یادواره شهدا به آمل رفت . این سفر با استقبال زیادی از سوی مردم روبرو شد که تصاویر و ویدیوهای آن فورا در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و حاکی از بازگشت جدی احمدی نژاد به صحنه سیاسی کشور پس از تقریبا 2 سال سکوت بود.


5. پنج شنبه 26 فروردین ماه محمدرضا خباز، استاندار سمنان، با حضور در شهرستان سرخه "ستاد استقبال مردمی از رییس جمهور" را افتتاح کرد. این خبر در حالی منتشر شد که تقریبا از 10 روز قبل از سفر کاروان تدبیر و امید به سمنان تلویزیون شهری اقدام به پخش کلیپ و تیزر های استقبال کرده بود و بنرهای سطح شهر روز به روز بیشتر می شدند.


6. 30 فروردین ماه تنها یک روز مانده به سفر رییس جمهور به سمنان، عکس هایی منتشر شد که حاکی از تلاش برخی از نهادهای دولتی جهت حضور حداکثری قشرهای مختلف مردم در مراسم استقبال بود که از این میان می توان به تعطیلی کلاس های درس دانشگاه و عدم تشکیل کلاس ها در مدارس اشاره کرد.


برکنار شدن معاون سیاسی استاندار مازندران پس از استقبال اندک مردم از رییس جمهور در مازندران، برکنار شدن استاندار سمنان در کمتر از 3 ماه مانده به انتخابات و پس از مهیا نشدن مقدمات سفر روحانی به سمنان و همچنین صرف هزینه های سنگین از بیت المال و حضور همه جانبه ادارجات دولتی، مدارس و حتی دانشگاهیان در این استقبال، در کنار استقبال مردمی از احمدی نژاد آن هم در شهری که استقبال مناسبی از کاروان تدبیر و امید صورت نگرفته بود همه مبین «نبود پایگاه اجتماعی مناسب  دولت» با وجود گذشت حدودا 3 سال از عمر آن و همچنین عدم محبوبیت این کاروان حتی با مانورها و اغراق های عجیب بر روی دستاورد های برجام می باشد.


این مطلب را در سایت خبرنامه دانشجویان ایران بخوانید .